Elke dag de moeite waard

De eerste Blog op de website van De Nederlandse Wijnwinkel kan natuurlijk alleen maar over … De Nederlandse Wijnwinkel gaan. Over onze reden van bestaan en de manier waarop een idee een winkel werd.

Een paar jaar geleden proefde ik een aantal Nederlandse wijnen. Mijn liefde voor de wijn was al geboren en wat ik proefde verraste me ontzettend. Ik sprak een aantal Nederlandse wijnmakers en ontdekte dat zij steeds vaker hun passie combineren met grote professionaliteit. In mijn hoofd en hart begon het te borrelen en te bruisen. Ik ging op zoek naar Nederlandse wijnen in de winkel en vond her en der een moedige wijnhandelaar die 1 of 2 wijnen in de schappen had liggen. Dat kon toch niet waar zijn? Zo’n mooi Nederlands product dat zo slecht verkrijgbaar is. In een tijd waarin lokale producten steeds meer in de schijnwerpers staan. Het borrelen en bruisen werd een onhoudbaar overkoken … er moest simpelweg iets gebeuren.

Op een ochtend bleek de naam De Nederlandse Wijnwinkel geboren. Ik zorgde voor de domeinnaam en gaf het communicatiebureau Brand Republic de opdracht om een logo en website te ontwerpen. Ondertussen selecteerde ik de wijnmakers die over voldoende kwaliteit en omvang leken te beschikken om ook landelijk via de webwinkel te verkopen. Drie weekenden reed ik dwars door Nederland om bij zo’n 25 wijnmakers op bezoek te gaan, ik nam 100 potentiele wijnen mee naar huis. In een volgende blog meer over de manier waarop we de wijnen voor de winkel selecteerden.

In november 2010 ging De Nederlandse Wijnwinkel live. Een prachtig moment, helemaal toen na enkele dagen de eerste bestelling binnen kwam. In 1 keer bestelde deze klant 18 verschillende flessen. WOW! Want dat is waar De Nederlandse Wijnwinkel voor bedoeld is: om Nederlandse wijnen te ontdekken en proeven. En – als je dan je favorieten hebt gevonden – heerlijk genieten.

Het gevoel van dat ik had toen ik maar moeilijk aan een lekker flesje Nederlandse wijn kon komen, heb ik nog steeds. Er is nog veel te ontdekken van Nederlandse bodem. De Nederlandse wijnmakers verdienen een winkel die zich specialiseert en hardmaakt voor de pracht van Nederlandse wijn. De Nederlandse Wijnwinkel is een mooi succes, dat – en de passie van de wijnmakers – maakt het elke dag de moeite waard.

Terug